Post Terkini

Wednesday, July 15, 2015

Sikit-sikit.. Alhamdulillah..

Sebulan lebih dah duduk rumah ni.. Alhamdulillah dah makin dapat selesakan diri..cuma kengkawan je belum ada.. Haishh nak jalan petang-petang skrg bulan pose.. Balik rumah terus masak.. Plus aku kan ngajar petang..Heeee... So sementara hari ni cuti, encik somi plak kerja.. so mohla kita update blog.. Haa amik kau sekali 2-3 entry terus aku pos..  Kali ni aku nak share progress rumah kami.. Atau lebih tepat progress kelengkapan rumah kami.. Alhamdulillah sikit-sikit dah letak.. Paling penting haruslah langsir rumah..Hahaha setelah hampir beberapa minggu langsir x semenggah kami gantung.. itu pun main selit2 je kat celah grill akhirnya  dah tersangkut indah..  



Langsir di ruang tamu
Cadangnye nak pasang langsir sampai ke siling, tapi memandangkan kitorang cadang nak pasang aircond so x jadilah nak pasang tinggi. sebab atas tu nanti nak letak aircond. Rumah kitorang ni bila ramai tetamu, anginnya langsung tak bergerak..panas je.. so solution terbaik aircond.. Suami pun cerita ada jiran kami siap pasang dua kipas siling lagi tapi hasilnye tetap panas bila ramai orang.. So aircond tu memang bekeperluanlah setakat ini..


Pandangan setelah langsir diselak..
Tingkap rumah aku ni dah pasang tinted.. so untuk ruang tamu ni memang xdelah istilah day curtain night curtain..sama je dwi fungsi.. Lagipun rumah aku ni redup je kt dalam..


material bunga dia cam baldu sikit..aku suspect kalau basuh mesin ni confirm baldu nye hilang.. Owhh ye langsir yang ni beli ready made je.. So cari langsir yg menepati tema.. dan paling penting encik somi pun suka.. 


Weee... langsir master bedroom.. Day curtain tu saje je tempah.. Sebagai penambah seri.. 
Walaupun setakat bilik tidur, tapi nak kenala ada mood romantik kan. So pemilihan langsir pun x bolehla aci boleh je..Hehe..Aku tempah langsir ni tak ikut ukuran tingkap tapi ikut panjnag bilik dan tinggi. Dan bila langsir ni dipasang tinggi dia bagi efek gar bilik aku ni nampak luas dan tinggi. Pemilihan warna purple plak sebab nak menepati tema bilik ni nanti..Bilik ni kami tak cat lagi.. Nak tunggu ada budget untuk beli perabot baru, baru akan cat..


View bila langsir tak diikat
Keadaan bilik tanpa lampu di siang hari.. Kalau night curtain tu tak diikat, haruslah bilik ni gelap gulita..
Encik somi kata bila bilik ni macam ni macam perlu ada aircond.. Barulah terasa hotel..Ahaks.. Akan dipikirin keperluannya sebab kami berdua ni x leh aircond..sakit badan.. Apapun terima kasih en somi sebab sanggup berhempas pulas men drill n memasang langsir..

Karpet di bahagian tv area
Dalam pada kitorang pergi ambil langsir, singgah sekejap kat kedai karpet.. Terberkenan plak yang ini..Sebab nak letak kat tv.. Tv tu plak feature wall merah.. So karpet ni memang sangat sesuai.. Sebab warna merah dia x memenuhi ruang karpet.. en suami suka, aku pun suka so hasilnye melayang wang..

Bathroom kabinet..
Yang ni beli dekat DIY..x banyak choice tp yg ini memang memenuhi cita rasa kami laki bini.. Aku memang nak 2 in 1.. Cermin ada, nak sorokkan segala berus gigi syampu semua pun senang.. Dah siap pasang di kedua-dua bilik air.. 

Sekarang ni ngah survey2 barang ikea.. Nak tengok untuk aksesori bathroom., Hajat dihati nak serikan bilik air ni dengan warna hijau.. Kita tengok la nanti ye progress nye.. Dan dekat bilik air tetamu/ kedua encik suami nak buat style hospital. Ada palang pemegang.. Nanti sapa2 yang sakit kaki ke, tak larat jalan ke boleh la berpaut kat situ..Aku ok je sebab pemikiran en suami ni selalu x dijangka tapi hasilnye mengujakan..

Hmm berkaitan dengan pemilihan perabot atau barang-barang dalam rumah ni selalu memang kami berbincang.. Aku selalu tetapkan tema, dia pula akan bagi pendapat sesuai atau tidak.. Kengkadang yang dia berkenan aku berkenan akan direject terus kalau x sesuai ngan tema.. Bukan hal2 rumah je, kalau nak beli baju ke apa ke sama jugak.. Kitorang akan cari yang sedap pada mata kami berdua.. Kalau salah sorang je yang berkenan memang x beli la..Sebab tu aku suka shopping ngan laki aku..Apa2 mesti nak tanya pendapat dia.. 

So cuba kita buat checklist..

Ruang tamu: 
langsir
karpet - tv area
karpet - guest area
sofa
tv baru
kabinet tv
aksesori

Master bedroom:
langsir
set bilik tidur (puith)
bakul baju (putih)

workstation:
computer table
kabinet buku

Yang ni peringkat2 kawasan yang akan kitorang lengkapkan.. so kena senaraikan yang utama saje duli.. barulah boleh tambah dengan hiasan dinding..haha jam pun aku x gantung tau.. Nak cari jam yg menepati cita rasa..K..daaa


*** Alhamdulillah family member ramai dah datang ke teratak kami.. Cik sidah n family, along uteh n family, bang man sekeluarga, along n abg bilal, my twin sefamily, wani n wan...
Raya ni ada sesapa nak datang ker?? Kalau ada sudi2 kanlah duduk bersila ye.. Rumah kami xde sofa lagi.. Kuih raya pun elek... Apatah lagi baju raya kami berdua.. huhu..  duit semua terbang untuk rumah tp nk beli sofa belum cukup bajet lagi..






2 comments:

sweet tooth said...

Muzai, mesti excited kn hias umah, especially nk raya...
SeLamat hari raya dik :-)

inisuha said...

Nanti share jugak contact org yg buat tinted rumah tu jugak.mahal tak diorg charge?