Post Terkini

Friday, June 2, 2017

Hebatnya Lemon!!!

Assalamualaikum..Salam tengah hari.. 

Rasanya ramai dah tau benefit Lemon kan. Lagi2 untuk mereka yang amalkan detox..  Tak sah kalau xde lemon.. Aku pun macam tu gak.. Sebelum ni guna lemon untuk detox badan. Nak mengurangkan sakit senggugut katanya.. Memula minum adoiii x tahan sebab masam bebenau tapi lama2 sedap dah rasanya.. Oh ye minu lemon ni aku x suka letak madu.. Tak feel orang kata.. Tapi kalau g kedai order pasrah je lah..

Jom tengok khasiat Lemon dari Organic Facts.



Banyak kan khasiat dia.. Tapi macam biasa as a user ,info yang kita ada tu limited.. Macam aku la dulu .. Dari senarai kat atas aku guna Lemon ni cuma untuk reduce weight.. Dah ada anak guna plak untuk demam dia..Hehehe..


Macam mana plak setelah aku guna Lemon Essential Oil???



Bila dah guna Lemon Oil by Young Living ni cuma 3 perkara je aku x guna lagi..Untuk asma, insomnia ngan dandruff.. Alhamdulillah sebab xde masalah tu.. Tp bila dah berjinak2 dengan EO ni memang penggunaan semaksima mungkin la.

picture kredit from http://www.livingthenourishedlife.com

Macam mana aku gunakan EO Lemon???


  • Minum :  Gantikan dengan buah Lemon.. Aku dropkan 1-2 titik ke dalam cawan.  Cer teka?? Masam ke tak?? Huhu x masam langsung... Mula2 minum macam pelik.. Rupa-rupanya Lemon ni extract dari kulit Lemon.. So sekarang memang aku guna EO ni jela.. Sejak tu buah lemon pun jarang beli walaupun si kecik suka sangat Lemon sampai boleh dimakan begitu saje..
  • Demam : Masa mira baby haritu kalau demam basahkan stokin, pastu titiskan ngan EO ni.. kalau demam tak kebah juga baru mandikan ngan EO.. Dropkan la 1-2 titik je dalam air mandian dia.. Nampak sikit kan.. Tapi jangan risau sebab EO ni pati.. 15 ml Lemon EO ni pun dah bersamaan dengan 75 biji Lemon (lebih kurang 300 titik ).. Macam sekarang ni, semalam dia start selsema so terus aku blendkan EO lemon, lavender ,peppermint ngan carrier oil.. Setiap 30 minit duk sapukan kat spine, tapak kaki ngan dada.. Duk menggoogle ada plak yang suggest kat punggung so sapu je la.. Pastu malam tadi nampak dah start panas badan terus layerkan blend EO ngan Lemon.. Alhadulillah hari ni panas dia macam dah xde.. Berpeluh2 keluar.. Cuma selsema je la nak kena pantau lagi. Bagi jugala air lemon kat dia untuk detox.
  • Diffuse :Sekali sekala nak rasa kesegaran Lemon ni aku diffuse gak la memalam sebelum tdo.. Rasa bilik tu penuh dengan beribu-ribu lemon je.. Cewahhh..
  • Pembersih dapur : Haa yang ni baru2 je aku try.. Iyelah dah ada dapur baru kan.. Lepas dah lap table top tu, drop 1 titik je kat table top ..Pastu lap ngan kain kering. Serius berkilat.. Bila kering tu tak nampak pun kesan sapuan.. Berbeza kalau lap sesaje je ngan kain kering... Bila kering nampak berbalam2 kesan sapuan kain kat table top aku tu.
Setakat ni inilah je kaedah yang aku guna untuk maksimumkan penggunaan EO.. Dalam buku recipe ada gak tips untuk hilangkan kesan minyak. Tapi aku tak try lagi.. Belum2 ada kepentingan lagi. Hahaha.. Kau tengok ngan EO pun ada buku recipe.. Hehe harus ye ada.. Sbb macam2 EO macam2 lah fungsinya.. Ok next entry..Daaa..

Whatsapp 0192846907

No comments: