Post Terkini

Thursday, March 27, 2014

Pengeluaran kwsp untuk kakitangan awam berpencen

Alhamdulillah Isnin lepas dah pun submit borang pengeluaran kwsp. Walaupun aku dah pernah post tentang cara-cara pengeluaran kwsp dulu dekat sini tahun 2012 dulu tapi tetap jugak ada problem.. Mungkin salah aku gak tapi check betul2. Mujurlah aku bawa segala dokumen-dokumen sekali. Kalau tak haru nak patah balik ambil apa yang patut.

kwsp, senarai semak, skim pencen
Ok ini adalah senarai semak yang diperlukan supaya takde apa yang tertinggal. Borang korang boleh je download dari laman web KWSP sendiri. Takde masalah lagi memudahkan kerja korang adalah. Tak payah nak beratur semata-mata nak dapatkan borang sahaja.
Masalah aku ialah di sini. Aku pun tak pasti, sama ada aku yang salah atau aku yang kurang paham.  Di BAHAGIAN AHLI no iv tarikh dilantik ke jawatan tetap dan berpencen. Punya aku confident isi ikut surat yang aku dapat. Alih-alih dia kata tarikh sah lantikan pertama.. Memang confuse gila.. Ke sekali lagi, aku yang salah paham sebenarnya.. Tapi mujurla, mujurlah aku bawa sekali  semua dokumen aku. So tak perlulah aku berpatah balik. Plus along aku pun yang tolong hantar. Aku ni x berapa berani sangat nak drive sengsorang. So kalau nak buat correction salinan asal perlu ada.  So pergilah aku fotostat n beratur sekali lagi. Bila semua dah lepas barulah dapat nombor . Then submit. Alhamdulillah settle semua. InsyaAllah proses makan masa 2 minggu. Dia akan hantar by sms atau surat bila duit dah dibayar.

As conclusion, korang sediakan dokumun siap2, fotostat siap2 mana yang dirasakan perlu, so bila sampai x perlu la buang masa nk patah balik rumah in case kalau terjadi situasi macam aku ni.  Yang penting, servis dia memang tip top.. clean n clear.. Hehehe..


2 comments:

Anonymous said...

Dah dapat ke duit tu?

muzai said...

:)