Post Terkini

Monday, September 7, 2015

Semangat kebangsaan

Nak cerita sket.. Hari tu kan.. aku balik segamat.. Negeri kelahiran suamiku.. JDT.. Johor Darul Takzim..  Aku tak ingatla sebelum2 ni pernah ke idak aku balik segamat time cuti bulan Merdeka..  Dan bila aku lalu je pekan Tangkak tu..fuhhh teruja siot.. Wowwwww!!!!.. Pemandangan yang aku tak nampak kat Shah Alam mahupun nogori.. seingat akula. Kalau ada tolong bagitau ye.. Sepanjang-panjang Pekan Tangkak tu penuh bergantung bendera Johor Malaysia secara berselang-seli..

Bendera JDT

Perghhh aku masa tu terasa sangat kenegerian aku sebagai warga Johor.. Kihkihkih.. Opss bukanlah maksud aku bangga dapat kahwin ngan orang Johor.. Rasa macam semangat cintakan negeri diorang tu kuat.. So aku pun kena tempias dia..


Dan ada lagi satu.. tapi terlupa plak aku nak snap gambar.. SMK kat Jementah nun.. Fulamakkk sekolah dia.. Bendera2 Johor dan Malaysia berkibar2..  Paling Fulamak tu... Bendera Malaysia ngan Johor digantung setinggi 3 tingkat bangunan sekolah.. Yang tu memang aku kagum sungguh.. Mahal kau kos nye.. Aku pun tak tau mana diorang dapat peruntukan tapi yang pasti ini hebat.. Sekolah aku pun takde bendera sebesar tu..

Dan kalau secara jujur.. aku sayang Johor ni.. Iyelah mak abah aku rajin berpindah-randah.. Tapi paling lama aku duduk kat Johor ni la..merasa  dapat sekolah dari form1 sampai form 5 kat sini.. So aku lagi dekat la ngan Johor ni.. Plusss.. Sultan Johor sekarang ni masa aku sekolah dulu dia ialah TMJ.. yang sekarang ni anak dia pegang.. Rajin dia buat Kembara Johor.. Pernah sekali tu ada sesi makan-makan ngan TMJ kat Dataran Segamat..  Berpeluang la aku tengok dia berdepan.. Budak-budak baru nak up kan.. terdetik la kat dalam hati hensem TMJ ni..huhu..ampun Tuanku..cerita dulula  tapi yang sangat aku pasti, jiwa dia jiwa rakyat.. Cara dia bercakap memang sangat humble,,  dan aku rasa sejak tu ada rasa sayang kat Johor.. terasa diri ni cam orang Johor.. ewahh.. tapi aku tetap sayang tanah tumpah kelahiran aku mak ngan abah ye...

Dan sebab tu aku tak suka orang kutuk2 Johor.. Johor best ok.. Kawan2 aku Johor pun sangat2 best.. Yang tak tau je suka sembang lebih2... Eh eh.. dah melalut plak... Hajat asal cuma nak bagitau,, aku terasa kecintaan aku kat Malaysia ni bila lalu pekan Tangkak..Semangat patriotik tu mai berkobar-kobar bila tengok bendera Johor dan Malaysia berkibar-kibar.. Tu je... Heeeee


Post a Comment