Post Terkini

Sunday, November 20, 2016

Daging salai masak lemak cili api


Bersiaran jam 4.30 am.. tak tido lagi wehh.. Siapkan keje akhir tahun.. Mood holiday dah activate tapinya keje sekolah x abis-abis.. seriau aihh.. Alang-alang berjaga meh nak up pic makan malam tadi.. Daging salai masak lemak cili api..  Kak ipar bagi haritu tapi harini baru nak masak..Hehehe.. Alang-alang dah jarang menulis leh la up kan resepi ni. Tak kisah la korang dah tau ke belum.. Saje nak menambah entry..

daging salai masak lemak cili api
Masak lemak cili api. 
Bahan-bahan :- 

Daging salai
10 biji cili api
Santan satu kotak
1 keping asam keping
1 btg serai
1 helai daun kunyit
Sedikit serbuk kunyit
1 biji kentang potong 4
Garam secukupnya..

Cara-cara memasak :-

1. Pertama sekali haruslah ngkau tumbuk cili api sampai lumat. Kemudia serai dititik.
2. Dah siap letak cili, serai, daun kunyit, kunyit, kentang,asam, santan semua dalam periuk bersama-sama dengan hirisan daging salai.
3. Bolehlah panaskan sampai santan masak, kentang empuk, daging pun empuk. Jangan lupa letak garam ye.. Pastikan selalu kacau supaya x pecah minyak.. 
Dah siappp.... pastu angkat.

Senang je kan cara masak nogori. Tak payah nak tumis bagai,  x perlu bawang.. Sekali masuk siap.. Di lawankan plak dengan ulam, sambal belacan ngan ikan kering.. Memang meletoppp..

dinner

Paling best macam biasalah..bila daun serai, daun kunyit, ulam-ulaman kau petik je belakang rumah.. Memang feel dia lain macam lah.. Rasa cam angkat bakul naik sendiri pun ada.. 

Owhh ye, daun pegaga aku dah togel..adala sepasu je  lagi.. Sebabnya haritu amik buat masak lemak pegaga.. Kalau makan macam tu je..mak oii kau pahit terlajak..Tapi kalau makan dengan nasi xde plak rasa pahit.. Sedappp je..  

Ok..itu saje resepi daging salai masak lemak cili api versi  aku org nogori.,, Alhamdulillah..  Kalau letak belimbing buluh lagi masyukkkkk rasa dia kot.. 
Post a Comment