Post Terkini

Tuesday, November 28, 2017

Aku yang dulu...

Tetiba rasa nak sharing plak... Tadi post kat FB pasal Mira sejak pakai EO pastu terjebak plak dengan aku sejak guna EO...

Hmmm aku operation endo kali ke dua tahun 2014... Sebelum tu tahun 2010.. Tapi aku ada senggugut sejak pertama kali period datang..

Makin teruk sejak degree....Lagi teruk masa ambil DPLI. Dan seterusnya bila dah kawen..
Bila ingat2 balik, dalam sebulan aku cuma sihat sepenuhnya seminggu je.. Yg lain boleh lah dipanggil period pain pra menstrual, menstrual & post menstrual.. Memang azab. Lagi-lagi bila ko dah masuk dunia kerjaya.. Kau nak MC terbayangkan anak2 murid ko..

Huhu tapi itulah, aku berterima kasih sgt pada anak2 murid aku yang memahami..

Hmm macam mana aku sebelum kenal Essential Oil???

Aku dah lalui macam2 fasa sepanjang bergelar endofighter...

Dulu2 seawal 5 tahun berkahwin, itu ialah fasa desperate nak anak. Cari suppliment untuk dapat anak.. Sihat tu tak pernah dipikirkan.. Hampir semua produk aku try.. Kalau kata utk endo pun, asbab nye pun nak dapat anak cepat.. Jadi aku kurang mengkaji.. Yang aku kaji petua2 untuk dapatkan zuriat je.. Tips2 untuk sihat memang tak ada...

Sampailah aku operate kali ke 2.. Kali ni laparascopy ke.. Tapi kesan pada badan aku jadi teruk sangat.. Badan aku banyak angin.. Kau salah makan sikit memang mendapatla.. Lagi2 bila kau salah makan bila dah nak dekat2 period..

So kesannya, bila period datang.. Hari pertama kedua ok.. Lepastu menghadap la kau...Seminggu, dua minggu.. Masa ni, kalau sakit aku datang masa kat sekolah,, Allah hanya Dia saje yang tahu.. Ingat senangker nak berlakon sihat padahal kau tengah menahan azab.. Seksa wehh.. Berpeluh2 lah aku menahan.

Dan pernah lah juga beberapa kali aku terbabas.. Minta ihsan kawan2, bagi kerja kat pelajar dan cepat2 lari ke surau.. Berguling-guling, menangis menahan sakit.. Malu???? Sungguh aku malu, takut2 diorang kata aku menagih simpati..
Dan beberapa kali juga cakap ngan en suami nak buang rahim... Sebab apa?? Sebab setiap kali period perut aku ni rasa dipulas2, disiat2, dihiris2 dengan jarum. Puas berguling, menonggeng segala bentuk position untuk kurangkan sakit.. Sampai aku fobia nak period

So ada cikgu sekolah bawa aku g akupuntur.. Alhamdulillah dah nampak perubahan dia..Angin kurang, period pain masih ada tapi dalam kawalan.. Hmm dah setahun dah tempoh..Sambil2 tu aku try EO Lemon.. Itupun minum bila nak period je.. Sekali sekala terlepas mendapat la senggugut  tu..

Ntah macam mana tetiba rasa nak jadi ahli.. Beli set BPSK..Selalu diffuse lavender n lemon... Dan lama2 baru aku perasaan, period pain aku semakin kurang.. Maybe sebab aku selalu diffuse EO.. Lavender pun kan salah satunya untuk calming.. Lepastu aku try beli Geranium Aku try pakai Alhamdulillah period pain sangat banyak improve..
Syukur yang Allah.. Apa yang aku faham & rasai sejak pakai Essential Oil ni ialah nikmat sihat.. Allahuakbar.. Aku yang dulu selalu nervous & fobia bila period nak datang sekarang sampai terkira2 bila nak period.. Orang yang x dapat ujian macam aku, mungkin tak berapa kisah... Tapi bagi aku.... Ya Allah betapa nikmatnya merasai period yang lancar.. Dan aku percaya bila pakai Essential Oil ni , kadar stress aku pun kurang.. Serius, kalau kau stress dan ko tengah period selalu period pain ko akan bertambah sakit.. Sebaliknya kalau ko dapat kawal stress..

Oklah... stop sini eh.. Cerita macam tergantung plak.. Tapi aku rasa lebih happy skrg dan yang penting lebih sihat dengan Essential Oil.. Thanks Zarith sebab tunjuk jalan..


No comments: