Post Terkini

Tuesday, October 21, 2014

Resepi Asam Pedas Ikan Jenahak

Yeayyy.. Akhirnye.. Dapat jugak aku buat asam pedas yang super sedap.. Happy tak terkata rasanya.. Lagi-lagi bila tengok en hubby makan tanpa letak kicap.. Nampak sangat asam pedas ikan jenahak buatan tangan aku ni sedap kan..Hehe naik bakul angkat sendiri nampak.. Tapi seriously sedap, dan yang paling best hirup kuah dia je pun best.. Yess.. pas ni leh la buat lagi kan..

asam pedas ikan jenahak
Asam pedas ikan jenahak
Dan aku sangat-sangat berterima kasih pada blogger kak yatie sebab sudi berkongsi resepi asam pedas ni kat blog beliau. Tanpa resepi dari dia, tak mungkin aku boleh buat asam pedas yang sedap ni.. Walaupuas belajar ngan biras n kak ipar cara masak asam pedas tapi tetap x umphh.. Tapi hari ni dengan bangganya aku kata, "Yes, i make it".. Happy kau.. tengah masak pun dah tersenyum-senyum..

Ok tak nak panjang cerita aku share resepi asal dari blogger Sinar Kehidupan ni. Nanti korang boleh try kalau agak2 asam pedas yang korang buat selama ni tak memenuhi piawaian yang dikehendaki..

Resepi asal : (blogger k.Yatie)

Bahan-bahan : 
  • 1 ekor ikan merah sederhana besar - dipotong (aku guna 2 potong ikan jenahak)
  • 2 biji tomato - belah 4
  • secekak daun kesom
  • 1 batang bunga kantan - belah dua  (yang ni aku tak guna sebab tak ada dalam stok aku)
  • 1 batang serai - diketuk
  • 3/4 cawan air asam jawa (3sb asam jawa, bancuh dengan 1/2 cawan air)  (aku pakai yang pati asam jawa ADABI tu)
  • Garam dan sedikit gula
  • Minyak untuk menumis
Bahan kisar : 
  • 1 cawan cili kisar
  • 1 inci kunyit hidup
  • 1 inci halia
  • 1 biji bawang besar
  • 5 biji bawang merah  (aku x guna bawang merah, gantikan ngan bawang besar je.. so aku guna 2 biji bawang besar)
  • 3 ulas bawang putih
  • 1/2 inci belacan, dibakar (aku x bakar sebab malas)
  • 1 sudu kecil lada hitam biji (ditumbuk kasar)
  • Air secukupnya -dalam 4 cawan
Cara-cara : 
  1. Ikan disiang, bersihkan, cuci dan toskan. Sementara itu belah tomato dan ketepikan dulu.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisar halus hingga naik bau, masukkan cili kisar dan masak hingga terbit minyak. Masa menumis guna api sederhana dan sentiasalah kacau.
  3. Masukkan air dalam 1 cawan dan biarkan mendidih.
  4. Bila mendidih, masukkan ikan dan jus asam jawa, gaul rata dan biar mendidih. Tambahkan air dalam 3 cawan lagi. Kepekatan dan kecairan kuah ikut selera masing-masing ya.
  5. Biarkan mendidih lagi. Perasakan dengan garam dan sedikit gula. Biar masak dengan api sederhana. Rasa dan jika ok boleh matikan api, angkat dan hidangkan bersama nasi putih.

resepi asam pedas sedap
Asam pedas sedap
Dimakan pula bersama sayur sawi, telur dadar ngan daging dendeng.. Memang terangkat beb..
Bahan-bahan yang aku guna memang 100% dari apa yang tulis di atas.. Dan aku tak tau apa yang menyedapkan asam pedas ni.. Sebab masa menumis pun dah bau yang sangat sedap. Padahal masa tu belum letak cili, daun kesum ngan serai lagi.. Tapi bau dia memang dah ada bau asam pedas.. Mungkin sebab lada hitam kah?? Sebab aku tak pernah guna untuk masak asam pedas. Serai pun tak pernah. So aku pun x tau apa punca kesedapan ni.. Tapi aku berani jamin resepi asam pedas ikan jenahak ni memang terbaik.

Nak bukti??? Nahh.. pagi tadi aku buat cicah ngan roti.. Mana pernah aku makan asam pedas cicah roti.. Selalu makan dengan nasi je.. Dan kuah tu pun aku boleh hirup je dari mangkuk.. Hahaha... x senonoh kan.. Tapi sedap punya pasal, layankan aje..


asam pedas dengan roti
Cicah roti ngan asam pedas
Haishhh.. rasanye banyak kali aku announce tentang asam pedas sedap ni.. Hahaha bukan nye nak riak.. tapi excited kau.. Sebab aku suka makan asam pedas..tapi bila buat tu macam tak puas hati plak rasanye.. Sekali buat guna resepi asam pedas kak yatie memang menjadi la.. Terbaikk... Part yang paling best bila en suami kata, "kalau ayang masak macam ni selalu mesti abang makan banyak", berbanding ayat "sedap, tapi macam ada yang kurang" atau "sedap tapi tak sama macam  si anu bt si polan buat"..   Syukurr :)




No comments: