Post Terkini

Friday, October 24, 2014

Resepi mangga asam boi

Nak bagitau sket.. Sekarang demam jeruk mangga asam boi kan. Hahaha aku pun x terkecuali gak. So nak bagitau aku pun dah buat dah mangga ni.. First time rasa masa kat sekolah. Ada ustazah beli n bagi kitorang makan.. Memang melantaklah kami2 yang duduk belakang tu makan mangga ni saje.. Hasilnye, batuk2 sampai sekarang tak baik-baik.. Lepas tu malam tu belek-belek wall kat facebook ada pulak yang share cara buat mangga asam boi ni.. Apalagi whatsapp kat member n minta dia belikan mangga muda.. Owhh ya masa tu demam mangga asam boi belum muncul lagi..Lepas kami buat tu baru tengok kemain ramai friend yang duk tag jeruk ni.. Siap ada yang dah buat bisnes dahh..

jeruk mangga asam boi
Haa inilah resepi yang jadi viral sangat tu.. Memang mantoppp
bahan-bahan buat jeruk
Ini bahan2 akuplak.. bahan-bahn untuk 6 biji mangga
jeruk mangga asam boi
jeruk mangga sedia untuk disantap
jeruk mangga asam boi
ok dah boleh makan
Aku buat dua kali.. Satu cara yang ini.. Tak letak air.. Just bahan-bahan yang dia bagitau.. Cara kedua aku letak gula, garam ngan cili dalam air panas. Sementara tunggu sejuk tu,  potong-potong la mangga tu. Pastu dah siap tuang lah air bancuhan tu ngan mangga dan asam dalam bekas. Jangan tuang kalau air bancuhan masih panas lagi..kang tak pasal-pasal tak rangup dah mangga ko nanti..

Dan pendapat aku,aku lagi suka yang ada bancuhan air.. lagi terangkat orang kata beb, Hasilnye memang terbaikla.. Aku nak bawa sekolah pun tak sempat. Padahal laki bini je yang makan. Tapi aku tak makan banyak pun. Laki aku yang kemaruk nengoknye.. Tengok tv mengunyah, tengok handphone mengunyah.. Aku plak makan sikit je kali ni.. Sebab dah batuk-batuk kan. Sampai aku naik hairan apsal la dia kemaruk sangat makan jeruk mangga asam boi ni.. 

So kesimpulan yang aku buat, laki aku lagi hantu jeruk berbanding bini dia.. Barulah tetiba flashback kalau dia makan jeruk pak ali tu, memang dia sorang la yang balun.. bini cantik dia ni dapat ciput je atas alasan berpantang kan..hehe. Oklah sape yang suka makan jeruk mangga asam boi ni bolehlah try cara ni ye.. Memang terbaikla.. Kredit kepada penunjuk cara juga. Kalau tak disebabkan picture yang dishare rasanye tak ramai yang jadi rajin nak mengupas kulit mangga tu..Siap dah ada yang jadikan pendapatan sampingan lagi. Thanks ya.

3 comments:

AnneRaini said...

wah ko dah buat dah. aku ni mula2 tak heran sgt tp bila hari2 tgk org share teragak jugak..tunggu jumpa mangga dulu.

Masmira Masri said...

hahah mmg skrg semua dok masuk gambaq jeruk ni
pemes ..
tp mya xdpt merasa lg..
maybe sbb mya bkn jenis hantu jeruk kot..
yg kelakar kwn yg tgh preggy semua dok ngidam benda ni huhuuu

jemput bw entry baru xberapa nk baru kita
http://myaleo.blogspot.com/2014/09/maryamjameela-bt-juleofauzl.html

muzai said...

Anne: sedap wehh..try la.. untung lagi buat sendiri..Rm12 boleh buat 2 balang.. Berbanding kalau beli rm15 kot

Mas : cer try rasa dulu.. mana tau tersuka plak..hehe