Post Terkini

Tuesday, October 28, 2014

Ikan pekasam

Ikan pekasam adalah menu pengikat selera. Makan nasi panas ngan ikan pekasam, selalunya akan bertambah-tambah. Tapi tak pasti pula kalau menu ni diberikan kepada generasi sekarang. Mungkin ada yang tak berusik langsung. Penyediaannya pun sangat mudah. Sap sap soi siappp..

Awal-awal dulu aku bukanlah penggemar ikan pekasam, Ingat lagi, kecik-kecik dulu zaman sekolah angah selalu bawa ikan pekasam dari Beseri.. Bila makan mak oiii.. masinnye.. Selalu cuba nak makan, tapi memang tak boleh blah dengan rasanya..

Sampailah aku makan ikan pekasam dekat rumah member aku, Ina.. Perghhh memang syahdu rasanya.. Nasi bertambah kau.. Sejak tu terus jatuh cinta kat ikan pekasam..

Ikan pekasam
Ikan pekasam goreng..

Cara nak buat ikan pekasam ni pun sangat mudah. Kau goreng je ikan ni dalam minyak panas, Agak-agak dah masak atau garing sket masukkan bawang merah, bawang putih ngan cili api.. Nak guna cili kering pun takde hal punya. Tetap sedap.. Haa kan senang je buatnye..  Makan pulak dengan nasi panas..Perghhh kecur air liur aku sekarang..Huhu..


Post a Comment