Post Terkini

Monday, February 25, 2013

nasi ayam

lama sungguh tak masak nasi ayam... Alhamdulillah malam ni terbuat juga untuk dinner.. Masak siap2 pagi tadi before g sekolah.. Balik rumah just goreng ayam je..
ayam madu

nasi carrot, sup, kicap, sambal salad n ayam. complete set.. Kali ni nasi ayam tukar pada nasi carrot.. Sebabnye malas nk masukkan stok ayam. ? So nasi carrot la paling senang kot...
Resepi nasi carrot :
3 pot beras
Satu sudu butter
Garam secukupnya
1/2 kiub ayam
susu cair ( tapi aku  letak.. malasss)

korang masakla cam biasa.. insyaAllah sedap la tu.. tp kalau nak lg best korg tumis la bunga cengkih, bunga lawang, kayu  manis, bawang putih ngan bawang besar, ngan goreng beras tu sekejap.. lagi umphh...

resepi sup :
1/2 ekor ayam (utk buat stok) .. aku amik 1/4 ekor je.. makan berdua katakan
bahan tumis : lada putih, bawang merah, halia dan bawang putih..
Cara-cara :
tumbuk bahan tumis.. panaskan minyak, tumis bahan2 yang telak ditumbuk.. bila naik bau masukkan pula ayam..gaul2 sekejap..pastu tambah la air mengikut sukatan yang dikehendaki.. jgn lupa letak garam ye.. nak tambah kick letaklah kiub ayam..
bila dah siap bolehla ditabur daun sup ngan bawang goreng

resepi ayam madu :
ayam
kicap
madu
sos cili
Cara-cara:
gaulkan ayam yang direbus tadi dengan kicap, madu ngan sos cili, pastu goreng dengan api perlahan... 

sos :
blender 2 tangkai lada merah, 2 biji cili merah, sebiji tomato,sedikit garam dan gula n sesenduk kecil sup.. siap.. tp aku panaskan dulu dlm kuali bagi sos dia pekat sket

kicap :
kacau sos cili, kicap, sos tiram ngan sesenduk kecil sup.. agak2 sebati bolehla dihidang

akhirnya siaplah sehidang lengkap nasi ayam..
Post a Comment