Post Terkini

Wednesday, November 24, 2010

Perencah ikan bakar



ikan bakar...perghhh memang sedap..nak2 kalo rencah dia sedap..terangkat bebbb.. sebelum ni selalu gak la buat ikan bakar..tp ikan bakar malas la..just letak kunyit je.. tp setelah terjumpa resepi perencah ikan bakar kt internet ni so aku pun cubala..sdp mmg sdp tp lum cukup mengusik hati kecilku..

so sekali tu jumpa ngan k.lang aku..dia ni biasala ckpla apa je..sume dia terer masak.. kira chef dlm family akula..so borak punya borak citer la pasal perencah ikan bakar.. bahan yg dia gtau aku tu lbh kurang sama je ngan aku try buat.. so xdela heran sgt..tp masa balik kg dia bawa perencah tu, mmg x syak lg..sgt2 la delicious... bkn beli tp dibuat sendiri ok..

jd hr ni disebabkan kat peti tu ada ikan siakap so teringin la nk makan ikan bakar..nk masak sweet sour semalam dh makan so hr ni nk gak la ikan bakar..minta kat k.lang resepi dan inilah hasilnye....

Bahan2nye?? x susah.. cuma cili kering, bawang merah, bawang putih, lengkuas,halia, serai, daun kesum n belacan..just tumis cili kering yg dh dikisar sampai garing pastu masukkan semua bahan yg ada..hmm yg lain tu pun kna kisar gak.. pastu masukkan air asam, gula merah/kabung , garam secukup rasa.. tp k.lang xde la bg anggaran..just agak2 jela.. hmm tp masa buat perencah td, lengkuas xde n daun kesum telah ku ganti dengan daun limau purut..hasilnye tetap sama..adik aku cakap aku guna perencah tomyam.. hehehe serius x tipu.en hubby kata pun sedap.. ok kat bawah ni resepi versi aku eh...

bahan2:

2 senduk cili kisar (aku guna yg instant punya..brand puteri)
7 biji bawang merah
5 ulas bawang putih
6 tangkai serai (serai aku halus2, so kalo serai agak gemuk leh la letak tiga je)
halia (ikut suka, aku guna dalam 3 ruas gtu)
belacan (ikut suka)
daun limau purut (ikut suka, sbb nak bg aroma dia naik)
garam secukup rasi
air asam secukup rasa
gula melaka/kabung

so mula2 sekali kisar kan bwang putih,bwng merah, serai, belacan, daun limau purut sekaligus.. pastu tumiskan cili kisar td smpai garing.. agak2 dah garing bolehla masukkan bahan kisar.. pastu masukkan garam, air asam n gula melaka.. nk letak gula biasa pun boleh gak.. ok kemudian siap utk dijadikan bahan perap bersama ikan kesukaan korg.. kalau ada lebih bolehlah dibuat pencicah sekali atau disimpan utk masakan seterusnya.. ok cubala ye

Post a Comment