Post Terkini

Monday, October 24, 2011

Nasi lemak sambal ikan tongkol

Dah lama x post kat resepi dapur usang aku ni.. hmm nak buat macam mana, malas nak snap gambar..xde gambar xdela entry.. owhh hari ni tetiba teringat hari tu ada buat nasi lemak.. tp nasi lemak kali ni ikut stail org ganu.. guna sambal ikan tongkol..perghh sedapnye... dulu masa diploma pernahla makan nasi lemak ikan tongkol ni.. masa mula2 tu rasa cm pelik je nasi lemak makan dengan ikan tongkol..tp lama2 sedap plak rasa.. so nila gambar nasi lemak ku.. sedap tak?? hehe.. resepi?? macam biasa je..cuma sebab ni adalah nasi lemak, cuma aku bagi resepi untuk sambal nye je ye..

Resepi sambal ikan tongkol.

Bahan-bahan :
1 ekor ikan tongkol
1 keping asam keping
3 biji bawang besar
5 biji bawang merah
3 biji bawang putih
cili kering
1 inci belacan
air asam
Garam secukup rasa
Gula secukupnya..

Cara penyediaan :

1. Mula2 ikan tongkol dipotong kecil. kemudian rebus ikan bersama dengan asam keping.. letakkan sedikit garam. Biarkan sehingga masak.. (jgn rebus terlalu lama, takut ikan hancur)
2.Bila ikan dan masak, tos kan sekejap. kemudian panaskan minyak dikuali.. goreng ikan yang direbus tadi.. x perlu lama.tujuannya supaya ikan x hancur bila kacau bersama dengan sambal nanti..
3. Blender cili kering, bawang besar, bawang putih, bawang merah dan belacan sekali...tinggalkan 1 biji bawang besar untuk dipotong bulat. panaskan minyak.. tumiskan bahan kisar.. tumis sehingga masak atau terbit minyak..
3.masukkan air asam, garam dan gula ke dalam bahan tumisan.. kacau sekata..akhir sekali masukkan ikan dan kacau..kemudian bolehla dihidang bersama nasi lemak korang..
Post a Comment