Post Terkini

Thursday, January 22, 2015

Pemakanan sunnah

Alhamdulillah, hampir sebulan aku start berjinak-jinak dengan pemakanan sunnah. Rasa macammmm...wahhh bahagianya diri.. badan pun rasa ringan.. Selain pemakanan sunnah, InsyaAllah kita dapat pahala sebab mengikut sunnah nabi.. Betul tak?? Dengan syarat niat ikut sunnah nabi la kan..

makanan sunnah
Antara yang aku makan.. Habbatussauda, pati delima, cuka epal, olive oil dan qaseh gold.
Meh sini nak review produk.. opsss aku tidak dibayar ye..

Olive oil - Sebelum ni aku makan kapsul olive oil.. Tapi cam biasalah sebiji sekali. Haritu order kat kawan nak yang kapsup tetiba dia bawah yang botol.. Aku masa tu?? aduiii nak kena minum minyak?? Haishhh rasa kembang tekak.. Boleh ke nak telan.. Tapi sebab dia dah belikan, ambil je la.. Permulaan?? Aku ambil satu sudu teh before breakfast ngan tdo.. First time telan, masuk tekak... perasaan aku?? Eh oklah, takde pun rasa mulut ni penuh minyak ke apa... So sekarang aku dah up satu sudu besar pagi n malam. Tengah hari kengkadang aku telan gak.. Perubahan?? Aku notice perut aku dah kurang buncit.. Aku suspek olive oil la asbab nye..sebab?? Aku baca olive oil ni penyerap kolestrol yang baik..Oh ye, kalau nak makan ambil yang Extra virgin olive oil tau..Yang ni paling banyak khasiat dia..

Habbatussauda -  Penyembuh segala penyakit melainkan mati.. Bukan aku yang cakap ye.. Tetapi dah ditulis dalam riwayat  Bukhari..

Hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah radiyallahu anha. Beliau pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda  " Sesungguhnya al-Habatussauda boleh menyembuh segala penyakit kecuali al-Saam." Aku bertanya, " Apakah al-Saam itu?" Baginda menjawab." Al-Saam itu ialah maut".

Berbekalkan hadis inilah aku mula makan habatussauda. Memula dulu, ambil yang cecair, masukkan dalam air suam, dalam masakan tapi rasa dia tak boleh blah... So lama la gak aku stop.. So bermula tahun lepas aku start makan semula, tapi ambil yang kapsul n yang biji tu.. sedap plak rasanya.. Nak2 kalau sendawa.. Haha rasa dia kuat, bestt..

Pati Delima Gulsan  -  Yang ni semua orang tahu kot.. Aku ambil sebab antioksidan dia yang tinggi.. Bagus.. Dulu rajin gak makan satu sudu sehari tapi sekarang culas sket. Pas ni kena start balik..Heheh..

Qaseh Gold - Haa yang ini memang terbaik..Sebab dia merangkumi semua jenis makanan sunnah. Mula-mula dulu pernah gak ada orang offer makan ni, tapi aku tak berani nak ambil. Takut ada campuran yang golongan aku ni tak boleh ambil.. Tapi dok lama-lama makin aku risik-risik, wahhh bagus gak qaseh gold ni.. Ada madu, kurma, buah tin, buah zaitun, habbatussauda, delima, za'faran, air zam-zam etc which is ada yang susah sangat aku nak makan dan tak berapa gemar.  So aku try beli satu n makan.. hasilnya?? walawehhhh sedapp sungguh la hai.. rasa cam nak makan banyak2 je.. tapi nak beli bukan murah kan..hehe plus ada cara pemakanan dia.. So far aku ambil 3 sudu pagi n 3 sudu malam.. Kesan dia?? Ada kesan dia.. tapi aku tak berani nak cakap sebab baru lagi cuba.. Cuma setakat ni yang betul -betul aku perasan kalau bangun tidur pepagi tu rasa segar je badan.. Takdelah rasa malam macam sebelum sebelum ni.. Yang lain-lain, nanti aku share sikit-sikit ye..

Cuka epal - Yang ni tak sure pemakanan sunnah atau tak.. tapi doktor hamid yang suggest.. Patut aku ambil yang ada ibu dia, tapi masa beli tu tak tau nak ambil yang mana, so belila jenama Heinz ni.. Tunggu yang ni habis barulah beli cuka yang sepatutnya nanti.. Ambil sesudu ngan air suam sekelas.. Masam-masam gitu rasa dia.. 

Lemon suam - Yang ni dari doktor hamid.. Aku potong 2-3 hiris lemon dan campur ngan air suam.. selalu aku selang seli.. kalau pagi minum lemon suam, malam cuka epal pula.. macam tulah sebaliknya.. Tapi kengkadang kalau malas nak hiris lemon tibai je acv tu..

Apa lagi ek aku amal?? Setakat ni tu je kot..

Ohh ye, dan lagi satu ada satu produk lain yang aku dah pakai.. Say no more to SAFI cream.. Hehe sekarang aku pakai lotion olive oil.. Pakai kat muka sebelum tdo.. Ngan laki aku sekali pun aku pakaikan.. Suka sebab lotion ni wangi n tak berminyak.. Ko pakai sebelum tdo, bangun tdo tu elok je muka tak berminyak pun.. Sekarang pergi sekolah pun aku tepek losyen ni, pastu sapu ngan compact powder.. Bestt oo.. rasa pipi ni selembut kulit bayi..Hehe chewahhh.. Tapi serius tak tipu... Memang terbaik..hehe..
olive oil
Ni ha lotion nye.. Warna dia cam olive tu jugakla.. cuma wangi sikit je..
Sekarang aku memang concentrate ngan pemakanan sunnah.. Takdelah berpantang sangat pun.. Cuma kalau rasa badan banyak sanggat masukkan asid, lebihkan sikit makanan sunnah ni.. Sebab mostly diorg ni bersifat alkali. So dapat balance kan environment dalam badan aku ni plus makanan sunnah ni pun kita tahu pembekal tenaga yang baik dan terkumpul penuh khasiat di dalamnye,,

5 comments:

Syira Lokman said...

bagus ni...

misskirokuza said...

wahhh byk nye...bagus2 dalam banyak2 tu aku cuma amk gaseh gold, habatulsaudah n cuka epal jek...hhihii tp aku topup dengan susu kambing! ihihihihi

muzai said...

syira : sangat bagus :)
reha : susu kambing..erkkk.. aku x boleh blah ngan susu.. mau muntah..tapi kalau blend ngan kurma n madu.. sedappp.. cam rasa vanilla.. tapi alahai malasnye nak blend

AnneRaini said...

aku pulak wajib masukkan olive oil dlm mskkan..aku dah tak guna myk biasa kecuali utk goreng. cuka epal pulak, kalu ingat baru minum.. masam bebeno rasanya..haha

muzai said...

olive oil ada yg untuk masak anne.. kalau extra virgin oil nak letak dalam makanan boleh..tp jgn letsk masa panas..nanti khasiat dia hilang