Post Terkini

Wednesday, June 8, 2011

Ikan bilis cili api

resepi ni memang sgt2 la senang.. orang kata menu orang bujang.. sebab dia mudah sgt2 la nak sediakan.. walaupun menu orang bujang, tapi ni la pembuka selera.. xde lauk lain pun xpe..bila ada yang ini nasi bertambah2 sampai x sedar berapa pinggan.. hehehe.. cara nak buat pun senang.

  • yang penting mesti ada ikan bilis sebagai bahan utama..
  • pastu bawang merah / besar... terpulang nak berapa biji.. lagi banyak lagi sedap.. sebab boleh makan sekali ngan bawangnye..
  • pastu cili api.. nak hiris2 or tumbuk pun x kisah.. kalo pedas2 lagi sedappp.. biar masa menumis tu bersin banyak2 kali.. tu tandanya memang superb la kepedasan dia..
kalo nak masak pun senang sesangat le...
  • panaskan minyak dalam kuali.. pastikan minyak tu kuantiti dia cukup dengan ikan bilis yang korang nak goreng..
  • bila dah garing ketepikan ikan bilis, tumisla bawang ngan cili tadi.. nak letak garam atau tak terpulang.. sebab ikan bilis kan dah masin..
  • agak2 bila bawang tu dah layu bolehla gaulkan sekali dengan ikan bilis..
  • akhir sekali korang boleh letak kicap manis.. tp optional.. letak boleh, tak letak pun boleh.. dua2 pun sodappp..
see, senang sangat kan..hehehe
Post a Comment