Post Terkini

Sunday, January 23, 2011

Nasi Ayam


Bahan-bahan sup:
Daun sup
Ayam (1 ekor)
bawang putih
Halia

Cara memasak: macam biasa..kna la tumbuk bawang putih n halia..tumiskan..pastu masukkan ayam yg dh dibelah2..kacau sekejap hingga sebati dengan bahan tumis..akhir sekali masukkan air.. ***hmm tp saya x puas hati ngan sup saya ni, so sape2 ada resepi yg lg best boleh share tak??tp saya xnk guna sup bunjut tu tau..nk macam kat kedai tu.. sup dia light2 je..tp sedap..***
k settle.. pas ni buat nasi ayam plak..

Cara masak nasi ayam: Sesetengah org akan letak mentega, susu cair utk buat nasi ayam.. tp cara saya senang je.. just tanakkan nasi korang dengan sup ayam tadi.. anggaran sukatan sama je macam korang masak nasi.. then dah siap, tunggu jela nasi tu masak..

Cara masak ayam : ok, amik ayam yang dibelah2 dari sup yg korang masak tadi.. pastu letakkan madu n kicap manis.. biarkan sekejap pastu goreng.. agak2 dah berkilat bolehla diangkat.. hasilnye mmg sedap.. ayam tu rasanye manis je..x caya?? blh tanya en suami saya..hhehe.

Kuah tomato:
Cara1: Blend 2biji tomato..letakkan dlm 4biji cili api mengikut kesukaan kepedasan korang..tambah sket gula n garam.jgn lupa masukkan sket kuah sup korang tu.. agak2 nak pekat sket korang boleh masakan sekejap kat atas api.
Cara2: Blend 2biji tomato ngan cili merah..letakkan gula n garam secukup rasa.. siap utk dihidang.

Kuah kicap: Haa yang ni saya baru je try smlm.. korg campurkan kicap ngan madu..masukkan sket kuah sup n kuah tomato. (x perlu banyakpun..pastikan dia x mengganggu kelikatan campuran kicap n madu td tau).pastu siap..

Akhir sekali mestilah sedia utk dihidang.. kesimpulannya, saya gunakan sup saya tu dlm semua bahan dari nasi sampaila ke kuah.. slamat mencuba..

**kalo dah selalu buat nasi ayam ni, mesti rasa nila masakan paling ringkas n simple..tul tak???xpayah pikir nk masak macam2 menu**

No comments: