Post Terkini

Thursday, December 26, 2013

Serlahkan potensi mereka

Petang tadi lepas meeting my student whatsApp aku. Dia tanya kalau-kalau tahun depan dia boleh letak jawatan sebagai pengawas. Aku sebagai seorang guru pengawas, haruslah mengelakkan daripada dia berbuat demikian. Walaupun pada dasarnya kami akan terima juga kalau surat perletakan jawatan diberi.

Student aku ni pulak Ketua Pelajar Muda sesi petang, bagus budaknya. Komitmen. Nampak kualiti sebagai seorang pemimpin. Cuma di akhir-akhir persekolahan seperti ada usaha untuk mengenakan dia. Tapi selaku cikgu, guru pengawas pulak tu aku tak bolehlah diamkan saja. Penyelesaian pun dah diambil. Tak perlulah diulaskan.

Tapi bila hari ni dia kata nak letak jawatan. Budak-budak tak suka kat dia.Ramai kata dia tak bagus. So terpaksalah merasionalkan dia. Kenapa pelajar tak suka, sebab dia ketua pengawas. Kenapa pelajar tak suka, sebab dia tegas. Itu je sebabnya. Samalah macam kitakan. Aku sendiri, pun tak suka diarahkan. Pun kengkadang ada tak berkenan dengan bos. Mustahil kita akan setuju 100% dengan bos kita. Cuma perbezaan dari segi respon. Kita orang dewasa bertindak secara matang. Budak-budak cari geng tulis kat twitter, facebook, whatsaap n etc. 

Cuma point aku dekat sini, budak-budak ni kita kena bantu mereka cari kekuatan diri mereka. Bila dia rasa give up kita kena bagi semangat. Dan kita mesti serlahkan potensi dia sejak kecil lagi. 5 cara serlahkan potensi anak-anak boleh bagi guideline kepada kita macam mana nak tambah keyakinan pada anak-anak.

Aku ni walaupun anak sendiri belum ada lagi, tapi anak didik ramai. Walaupun bukan semua yang nampak perubahan, tapi aku boleh berbangga juga apabila pelajar yang dicanang selalu tak buat kerja tapi bila waktu aku tak de pula masalah. Yang penting macam aku cakap tadilah, ibu bapa sendiri yang kena dulu serlahkan potensi anak-anak mereka. Cikgu-cikgu ni cuma menambah baik, atau mengasah mana yang tumpul.

Dan harapan aku, dapatlah aku didik anak-anak aku kenalpasti potensi dan bakat diorang nanti sebagaimana aku kenal pasti murid-murid aku. In Sya Allah. 
Tugas pengawas sekolah aku (gambar ambil dari warta 9)
Memaksimumkan potensi anak-anak


Ini antara tugas-tugas pengawas sekolah aku. Melaksanalan proses-proses pendaftaran pelajar-pelajar tingkatan 1. Kami guru-guru memantau dan membantu apa yang perlu sahaja. Dan aku percaya satu hari nanti mereka akan berbangga dengan apa yang pernah dilakukan.
Post a Comment