Post Terkini

Friday, December 6, 2013

Travel : Harga tiket ke krabi..

Ok.. ini adalat schedule post.. Masa  ni mungkin aku dah ada kat bumi krabi.. Hmm percutian pertama ke negara orang.. Alhamdulillah.. Dapat jugak berjalan. Sebelum aku cite pasal harga tiket, meh sini nak cite pasal kronologi cam ne boleh tempah tiket ni.

Biasala aku awal-awal tahun bukak sekolah memang mood jadi weng weng sikit. Maklumlah masa tu baru bukak sekolah. Selalunya topik hangat yang dibincangkan adalah mengenai kemenjadian projek cuti sekolah a.k.a penambahan bilangan ahli keluarga. So paham-pahamlah ye.. kalau tak paham buat-buat paham sudahlah..

Encik suami plak, masa tu final year ngan utmspace.. memang tengah busy ngan final projek. Tapi sbnrnye dia pernah janji nak bawa g uss. Aku selaku isteri memang haruslah bertanya sentiasa kan. Tapi masa tu dia pening ngan tesis, so layan x layan je lah apa aku tanya. Dan aku sambil-sambil tu merancang cuti ke cameron highland, tempah rpp bukit fraser ngan rpp morib juga. Sebab bini dia pun excited jugak en suami dah nak abis belajar kan. Dah x sabar nak jalan-jalan.

And sekali tu air asia buat promo free seat. Gigih la berjaga malam.. Alih-alih tak dapat masuk.. ok fine.. mmg nak dpt tiket murah memerlukan kesabaran yang tinggi.. malangnye aku tidak.. Lepas hari tu, ntah berapa lama tergerak hati nk bukak web air asia..  Saje tengok tengok... Tekan-tekan tempat percutian.. kejap-kejap tengok korea, kejap-kejap tengok sabah, pastu vietnam, australia.. hmm tapi semua mahal2.. Harga x mampu milik la..  Sekali try tengok pergi krabi, ambik ngko rm678.00 je pergi balik tuk 2 orant.. Jerrrr??  Hahaha murah kot.  Masa tu la rasa murah.. Sebab x pernah pun survey harga tiket.. Aku anggap kalau pergi luar Malaysia below RM1000 murah le tu.. hehehe.. Sila jangan gelakkan daku yang naif ni.

So tepon en hubby, cakap ngan dia.. dia pun kata murah gak.. Apalagi memulakan operasi la..hehehe..
Tapi tapi tapi... biasala saya budak baru belajar. semua aku tibai.. insurans, luggage(haa yang ni bijak sikit, ambil waktu balik je, walaupun x berapa bijak jugak)makan...siap pilih seat lagi.. huhu last2 bila tengok total RM908.00.. dan segalanye dihujung jari.. bayar je..

Hahaha.. kebetulan masa tu my sis duduk sekali, along pun datang gak.. sekali cite ngan diorg bantai kena gelak,,  iyela, insuran x amik pun xpe (tapi pada aku better amik, kite x tau kan apa jadi), luggage lagi lah x payah.. bukan ada apa pun yang nak dishopping.. pergi pulau kan.. hehehe masa tu baru terpikir..betul jugak along cakap.. pastu x yah amik makan sepatutnye.. hehehe mana la mak ci nak tau..

dan nak menunjukkan betapa bijak nye aku, lepas dah book tiket barulah aku rajin nak ber blog walking tgk percutian bajet blogger2 malaysia.. masa tu baru nangis sbb tau tiket boleh dapat serendah rm100++. tp nk buat mcm mana, terlajak perahu boleh diundur, terlajak bayar cuti tetap diteruskan.. huhu..

so ini kalilah.. pengalaman pertama aku booking tiket flight.. lepas ni InsyaAllah akan survey dulu kat blog2 percutian bajet.. cam aku ni dah tak boleh cakap bajet dah.. takpe, belajar dari kesilapan kan,   ayat  memujuk hati. yang penting krabi aku datang.. nikmati percutian ini a.k.a honeymoon kedua kami :)

5 comments:

rosy.lane said...

ambil ins pun ok. in case flight delay or anything, normally AA akan compensate. dulu asan pernah dapat return ticket pergi bandung, AA bagi sebab flight delay. macam mana diorang tentukan nak compensate apa, tak pasti. ada sekali tu dapat voucher makan je....nasib

AnneRaini said...

Masa aku baca pun aku dah terasa mhlnyer 700 utk tiket saje. Time aku gi bali 700 tu siap hotel utk 3 mlm n tiket pergi balik utk 2 org...

muzai said...

Ooo camtu ke kak..sbb masa book tu mmg excited gile.. so semy kite tick..sbb insurans diri dah ada kan. Tp kite sependapat ngan akak gak.. better amik ins incase something happen kan

muzai said...

Huhu kan kan.. masa ko g tu working day ke apa ek? Sbb along aku book flight yg sama tapi tarikh pergi berbeza dapat rate murah gile.. 400++ je dua org pergi balik.. dia amik working day.. adakah cuti sekolah mempengaruhi juga harga tiket.. kalau ye mmg xde can le aku nk dpt murah..
apapun ni pengalaman berharga gak.. hahaha.. lepas ni akan lebih berusaha cari tiket murah huhu..

AnneRaini said...

aku pergi masa tu cuti sekolah. betul2 sblm krismas. beli masa sale lah..tp mmg kena pandai cari sbb kdg2 walaupun xde sale boleh gak dpt murah. mcm aku gi bandung tu, aku beli 98 je pergi balik tp kawan aku beli smpi 2 rts lebih. esoknye bile cek balik boleh dpt 140 je pergi balik...