Post Terkini

Tuesday, March 15, 2011

Berbudi pada tanah.

Orang selalu kata,berbudi pada tanah ni bagus.. banyak faedah nye.. yee.. saya sgt percaya itu.. cuma adalah menjadi kemalasan utk itu.. selalu je alasan x tahu nak bercucuk tanam padahal saya x pernah pun mencuba..seingat saya kali pertama dan terakhir semasa darjah 6. menanam pokok sawi menggunakan kaedah hidroponik.. berkat tunjuk ajar cikgu khalid guru KH kami.. hmm tapi tanam pun melalui biji benih je bukan akar..pokok sawi kami paling subur masa tu.. gemuk2 je..sebab nye paling dekat ngan matahari..
berbalik kepada hal berbudi tadi memang untung bila kite dapat hasilnye.. tp kali ni saya x berbudi pun.. cuma mengambil hasilnye saje.. eh eh bukan mencuri tapi hasil tanaman mak.. saya ambil la sket.. mak ngan abah memang rajin bercucuk tanam.. sejak saya kecil lg.. dulu2 selalu tolong mak kutip cili padi jual dekat pakcik jual ikan.. memang seronokla.. iyela, cili api berpokok2.. memang best la.. kalo xde lauk pun kitorg x heran.. sebab sayur2 banyak dekat belakang rumah.. memang kagum la ngan mak.. apa je dia tanam mesti menjadi kecuali la kalo dimakan binatang2..
Ulam raja..

Terung pipit.. mak memang suka tanam terung

Cili padi.. Gemuk2 kan cili dia.. Penambah selera makanan orang nogori ni.. xde cili masakan x ummphh..

Kebun mini mak ngan abah.. ada pucuk ubi, pokok rozel, ngan apatah lagi..

daun kari pun ada

daun kesum melambak2 dah mak tanam.. sebelum ni amik kat luar.. dekat ngan kubur.. tp skrg mak dah tanam senang la sket

daun selom.. punyala x tau.. hari ni barula tau nama dia daun selom..sedap buat ulam.. selama ni main makan je..huhu

pokok rozel.. mak stat tanam pokok ni stat duduk kelantan dulu.. buat air, jem..sume la.. kalo mak tak tanam sampai skrg saya tak tau apa tu air rozel

limau kasturi.. yang ni mak tak tanam..memang dah ada sejak kitorg berhingus lagi.. tp hasilnye, sampai sekarang ada..

pucuk ubi..

pendek kata, ibarat mak cakap.. "sayur2 mak x beli pun.. mak amik je kat sini.. kalo tomato,lobak tu mak belila".. see sgt jimat kan duduk kampung ni.. tuu belum kira kolam kecik abah kat belakang tu.. dengar kata abah nak bela ikan, tp x tanya la plak.. tp yang penting bahan2 asas kalo setakat nak tambah rasa masakan mmg ada.. daun serai, pandan xpayah cakapla.. silap haribulan nanti mak tanam lengkuas ngan kunyit cm masa kat kelantan dulu.. owhh ini baru sayur mayur je.. belum lagi pokok2 buahan.. tp yg ni mmg dah sedia ada dah kat keliling.. huhu..

Post a Comment