Post Terkini

Friday, February 18, 2011

Salah didikan atau peredaran zaman???

kartun ehsan google images.. mencari kartun malaysia tak ketemu yang serasi..

Ok hari ni cerita perihal sekolah.. act, bukanla sekolah sangat pun.. tp perihal seorang pelajar.. smpi sekarang aku x paham motif dia.. adakah sebagai peringatan atau niat hati yang ikhlas atas kesilapan..

Dipendekkan cerita, semalam aku singgah dekat satu kelas yang aku ajar ni.. Just to make sure them finish their Geo exercise n remind them to sumbit it today.. Then aku terus gerak nk turun g bilik guru.. So biasala student, for those yang dh siap n belum hantar of coz la akan tahan kite n pas terus kat situ jugak. Tetiba adala sorg student ni.. aku ingatkan dia x siap keje ke apa n nak bg alasan lagi sebab awal2 dia dah minta maaf.. sambil layan dia, layan gak la pelajar2 lain.. So ignore kan pelajar lain, jom kita fokus pada this gurl.
Student : Cikgu, saya nak minta maaf..
Aku: Kenapa?? awak x siap keje ke??
Student : tadi x siap.. skrg dah siap.. dh hantar buku dah..
Aku: Ok, so knapa nak minta maaf?? awak ada buat salah dengan saya ker??
Student: xde.. saya nk minta maaf awal2.. kalo saya x siap keje, cikgu jgnla marah2.. saya takut nanti2 saya akan benci cikgu..jadi saya nk minta maaf awal2
Aku: oo..so skrg ni awak dah benci saya la??
Student: belum.. saya takut akan2 datang nanti..
hmm aku pun terpinga2.. apa kes nak minta maaf kalo dh benci.. kalau benci tu, benci jelah.. bukan boleh ditahan2.. apa yang aku tau ilmu akan tetap x berkat kalo kita membenci cikgu.. so sape yang rugi di situ.. Dan budak ni sbnrnya telah mengundang petaka.. kalau la hati aku ni jahat, sbb dh tahu dia akan benci aku, so aku pun bencikan dia n doa yg bukan2 utk dia?? haa macam mana???tp xpe, aku belum smpi ke tahap tu lagi..

So aku pun bg je la tgn aku ni utk dia salam n kucup.. terima maaf tidak, tolak pun tak.. cuma smbil2 berjalan ke bilik guru tu aku telah dapat conclusion.. budak ni minta aku jgn marah2 dia kalo dia x siap keje... hello...kalo keje x siap, tp boleh tersengih2 n tak rasa bersalah mau aku x hangin....

So kepada sesiapa yg status pelajar sekolah dan baca blog aku ni...ingat sket ye.. cikgu korang marah bukan sbb benci, tp kesian kat korang.. kalo parents yang susah tanggungjawab korangla utk ubah kehidupan.. kalo parents yg banyak duit tanggungjawab korang jugak utk jaga nama baik diorg.. suka ke kalo ada org kata mak ayah kaya, bijak pandai..tp anak...hmmm... ingat ye, cikgu pun manusia juga.. ada perasaan...

n utk parent diluar sana, kalo cikgu ceritakan sedikit tentang keburukan anak anda.. percayalah apa yang dia kata... sbb kelakuan diorg 100% berbeza dengan dirumah.. ini bukan aku yang cakap, diorg sendiri akui.. so jgn ingat anak korang tu betul je..

opps.. terpanjang plak cerita aku ni.. cuma bila dh jadi cikgu ni walaupun baru 2 thn jagung, kadang2 aku terpikir sebab musabab ada kes yang cigu lempang pelajar n sebagai nye.. maybe sebab cikgu tu dh over stress.. perasaan dah x dapat nk ditahan2 ngan kelakuan pelajar n bebanan kerja lg... kla..sekian..

*** teringat zaman sekolah.. sir nazir penah cakap.. penghuni tanjung rambutan mostly come from teaching background esp teacher...***




No comments: