Post Terkini

Tuesday, May 10, 2011

Ketam masak lemak cili api

Orang negeri sembilan memang terkenal dengan masak lemak cili apinye.. lagi pedas lagi kaw.. lagi pekat santan lagi masyuk.. tp mak ada bagi tau, kalo masak ketam x boleh pedas2 sgt.. nanti rasa manis ketam tu hilang..
owhh ye lagi satu masak lemak orang n9 la paling senang.. sebab x perlu nk masukkan bawang segala bagai.. cukupla bahan2 basic.. santan, cili api, kunyit n serai..

kali ni masak lemak ketam.. tp selitkan jugak ngan udang sebab nak abiskan terus udang yang tinggal bapa ketul je dalam fridge..(dalam resepi saya x masukkan udang ye)

Ketam masak lemak cili api

dari sudut lain plak
lagi satu gambar... haishhh terliur la plak.. duk teringat2 kenikamatan isi ketam ni..
Bahan2:
3 ekor ketam sederhana besar (dibersihkan dan dibelah dua)
6 kacang pea
2 biji tomato (belah empat)1 inci kunyit hidup
5 biji cili hidup (bergantung kepada kepedasan cili )(ditumbuk)
1 inci kunyit hidup (ditumbuk)
1/2 sudu teh serbuk kunyit
asam keping/asam jawa
garam secukupnya
santan KARA satu kotak

Cara masak :
  • Masukkan santan, kunyit hidup, serbuk kunyit, cili, asam keping/asam jawa dan ketam ke dalam periuk..
  • Masak atas api.. Kacau sentiasa supaya tidak pecah minyak..Pastikan santan dan ketam masak. (takut2 korang sakit perut je nanti..hehe)
  • Masukkan tomato dan kacang peas.
  • Kacau sekejap..
  • Bolehla diangkat dan dihidang.

Post a Comment