Post Terkini

Wednesday, May 11, 2011

Kari udang

Jakun rasanya bila sesekali masak kari.. X kisahla ayam ke, daging, sotong mahupun udang.. sebabnye memang x berapa reti nak masak kari.. kadang2 terlebih pekat la kuah.. huhu selalunya terlebih pekat.. biasala, masak lemak sedap kalau kuah pekat.. tu yang time masak kari nk jugak ikut cara masak lemak.. tp kali ni alhamdulillah jadi gak kari ni.. xde la terlalu pekat.. sedang2 je.. resepi pun tgk kat belakang plastik adabi tu je.. rasa pun bolehla tahan.. x nak kata sedap, sebab tahu bab2 kari ni memang fail je selalu.. tp kali ni dah pass..tu yang boleh pos tu..
inila menu kami: kari udang, sawi goreng ngan ikan goreng


Bahan2 :
3 ulas bawang merah (ditumbuk)
2 ulas bawang putih (ditumbuk)
1 paket kecil serbuk kari udang adabi
1 kotak santan
1 mangkuk udang basah
2 inci kulit kayu manis
1/2 cawan bancuhan asam jawa

Cara masak :
1. Kacau serbuk kari dengan sedikit air.
2. Panaskan minyak.. Tumiskan bawang, kayu manis ngan pes kari.. kacau hingga keluar minyak.
3. masukkan sedikit air.. kemudian masukkan santan.
4. Besarkan api.. biarkan dalam 10 minit..
5. Kecilkan api.. masukkan udang basah, air asam jawa dan garam secukupnya..
6. Bila udang dah masak bolehla dihidangkan.

hehe senang je an.. tp saya tetap merasakan masak kari agak leceh.. sebab nak kena ditumis dulu karinye..

Post a Comment