Post Terkini

Saturday, May 7, 2011

SELAMAT HARI IBU


Selamat hari ibu untuk semua ibu.. Tp entry ni khas utk mak saya.. (Thanks pn Fasya sbb beri saya idea).


Keluarga saya besar.. Ada 10 orang adik beradik.. 9/10 orang adik beradik kami duduk di asrama. Kuatnye hati mak berpisah dengan anak2. Dulu2 masa sek rendah mak selalu ngadu kat saya, abah g jenguk akak2 n abg saya tanpa mak. ajak kawan2 dia je.. mcm nak pisahkan mak ngan anak.. tp saya paham, kalo abah bawa mak sape plak nak jaga kami.. x muat kete kecik nak sumbat kami adik beradik.. kalo balik raya pun sampai 2-3 trip abah angkut kite.. Tp sekarang saya paham, mak sgt2 rindukan anak dia. sebab tu tindakan dia macam tu.. Sayang mak..


Mak x kerja tau.. tp yang best nye, mak tetap nak tunaikan permintaan anak2 beliau.. bila balik dari asrama mak mesti tanya nak makan apa?? saya pun request macam2.. kalau mak kata xde bahan la..tp esok nye hari ahad mesti mak buat jugak.. bukan dekat saya je, ngan adik beradik lain pun sama..minta la apapun.. sume mak cuba tunaikan.. jrg sekali mak tak penuhi..mak memang pandai masak.. sebutla apapun dari segala jenis kuih sampaila lauk pauk..semua mak tau.. kalau mak kata tak pernah buat pun, mak boleh adakan.. tp mak takdela himpunan buku resepi macam saya.. pendek kata bab2 masak serah pada mak..aishhh terliur la plak..huhuhu



Masa kecik2 saya selalu anggap mak x sayangkan saya.. sebab sket2 mak suruh saya buat tu buat ini.. selalu saya nangis dalam bilik air.. sebab pikir mak x sayangkan saya.. iyela baru nak tengok tv mak dah suh buat itu ini.. sampaila saya sekolah menengah, saya terbaca satu artikel.. Dia kata jgn rasa sedih atau anggap mak x sayang kalo asyik kite je yang kna buat keje. sebab itu tandanya mak percayakan kita dan boleh harapkan kite.. Mekasih mak sebab nampak kebolehbergantungan mak dekat kite.


Tpkan saya selalu marah2 mak.. Iyela, bila balik bercuti dari asrama,, tak berhenti2 mak tanya itu ini.. sampai saya kata mak ni jgnla tanya soalan banyak sangat.. belum sempat duduk bertubi2 soalan kuar dari mulut mak. rupa2nya sumetu sebab mak sayangkan saya. rindu nak dengar cite dari anaknye..


bila mak tegur sikit, saya selalu marah2.. fikir mak sengaja nak cari kesalahan saya. hentak2 kaki, masuk bilik hempas pintu.. ya Allah kesiannye mak.. mesti mak sedih kan. pastu bila kuar, mak plak yang pujuk saya.. Tp Alhamdulillah, saya pun cepat sedar, bila usia dah baligh saya akan cuba minta maaf dengan mak.. lepas tu perlahan2 saya cuba kawal emosi saya supaya x angkat kaki bila mak tegur..


banyaknye nak cite pasal mak.. rasanya idea mencurah2 plak.. tp saya tau, individu bernama mak, ummi, mama, ibu dan semakna dengannya adalah orang paling terbaik di dunia.. katalah apapun, mereka tetap terbaik.. kalau tidak masakan mereka bolah jaga anak2 seramai 10 orang.. mengeluh pun x pernah.. tp anak2 macam saya ni, nak menjenguk pun susah.. sedihnyaaaa..


skrg saya dah kawin.. Ya Allah rindunya dekat mak.. kalau boleh setiap minggu saya nak balik kampung.. tp tuntutan tgjawab pada suami, kerja, kewangan plak kadang2 semput jugak.. En suami pun study sabtu ahad.. ada yang kata, balikla sendiri, xkan x boleh balik sendiri.. tp saya kan ada suami.. kalau diberi izin pun, hati kite yang x tenteram.. tp alhamdulillah, saya ingat pesan mak dekat saya..anak2 perempuan mak, kalau tak balik selalu jenguk mak..mak x kisah, sebab tanggungjawab pada suami.. bukan pada mak kecuali anak lelaki.. owhh tp bukan bermakna saya amik kata2 mak sebagai alasan.. cuma kekangan yang ada menyukarkan saya utk balik. Kalau suami xde kelas sedaya upaya kami akan balik.. xpe2, sabarla wahai diri.. tahun depan insyaAllah suami abis study.. harap2 dapatla jenguk mak atleast sebulan sekali..


Selamat hari ibu mak.. sayang mak.. mak wanita paling best.. mak kawan paling best..





**selepas kawen, rindu pada mak ngan abh membuak-buak..alahai diri**

Post a Comment